Zeggenschap 3.0

Uiteindelijk gaat het bij beleidsontwikkeling om de vraag: wat worden inwoners/bewoners er beter van?
Wil je dat weten? Steek dan je licht op bij inwoners/bewoners zelf.
Geef hun een stem in alle fasen van beleidsontwikkeling:
- het formuleren van maatschappelijke opgaven & resultaten;
- de passende aanpak om deze te realiseren;
- het zichtbaar maken van de impact;
- het leren & verbeteren.
Hoe doe je dat?
De omslag maken van 'praten over' naar 'praten met' lijkt lastig. Vooral als het gaat om (kwetsbare) groepen, zoals ouderen, mantelzorgers, langdurig werklozen, chronisch zieken, mensen met een beperking, dak- en thuislozen.
Het kan wèl. De oplossing is simpel, leuk en leerzaam. Duik in hun verhalen en duid die verhalen.
Weet je wat er dan gebeurt?
Inwoners/clienten
- Voelen zich gehoord en gezien;
- Worden zich (weer) bewust van wat ze willen en belangrijk vinden in het dagelijkse leven;
- Pakken waar mogelijk de regie.
Beleidsmakers
- Komen erachter wat er leeft en speelt;
- Horen wat echt nodig is, in taal & woorden 'uit de leefwereld";
- Hebben duidelijk wat werkt en niet werkt in de dagelijkse praktijk;
- Weten wat ze kunnen leren en verbeteren.
Nieuwsgierig?
Informeer naar de mogelijkheid om verhalen te gebruiken voor zeggenschap 3.0.
Alles wat je nodig hebt, is er al.