Zeggenschap 3.0

Uiteindelijk gaat het bij de ontwikkeling van beleid & praktijk om de vraag: worden inwoners/clienten er beter van?
Als je dat wilt weten, zul jij je licht moeten opsteken bij inwoners/clienten zelf. Wat beschouwen zij als goed? Wat zijn hun ervaringen met beleid&praktijk; helpt het en hoe zou het beter kunnen?
De inwoner/cliënt centraal stellen, betekent hen een stem geven in:
- het formuleren van maatschappelijke opgaven & resultaten;
- de passende aanpak om deze te realiseren
- het zichtbaar maken van de impact
- het leren & verbeteren.
Hoe doe je dat?
De omslag maken van 'praten over' naar 'praten met' lijkt lastig. Vooral als het gaat om (kwetsbare) groepen, zoals ouderen, mantelzorgers, langdurig werklozen, chronisch zieken, mensen met een beperking, dak- en thuislozen.
Het kan wèl. De oplossing is simpel, leuk en leerzaam. Duik in hun verhalen en duid die verhalen.
Weet je wat er gebeurt als je gebruik maakt van de kunst & kunde van storytelling?
Inwoners/clienten
- Voelen zich gehoord en gezien;
- Worden zich (weer) bewust van wat ze willen en belangrijk vinden in het dagelijkse leven;
- Pakken waar mogelijk de regie.
Organisaties & Beleidsmakers
- Komen erachter wat er leeft en speelt;
- Horen wat echt nodig is, in taal & woorden 'uit de leefwereld";
- Hebben duidelijk wat werkt en niet werkt in beleid en praktijk van 'het Nieuwe Samenspel' (een mooie APK check);
- Weten wat ze kunnen leren en verbeteren.
Nieuwsgierig?
Informeer naar de mogelijkheid van een een traject zeggenschap 3.0.
Alles wat je nodig hebt is er al.